Gingivitis en Parodontitis

Veel mensen hebben er last van en misschien u ook wel. Tandvleesproblemen.

Ontstoken tandvlees herkent u aan de volgende symptomen: roodheid, zwelling en bloeding. Het tandvlees kan gevoelig zijn bij het poetsen. Het niet fris uit de mond ruiken is ook vaak een oorzaak van tandvleesproblematiek.

Hoe ontstaat ontstoken tandvlees nou eigenlijk?

Door een gebrek aan goede mondhygiëne ontstaat er een ophoping van tandplak rond de tanden en kiezen, die wordt veroorzaakt door onder andere bacteriën en voedselresten.

Tandplak wordt, als het te lang blijft zitten, uiteindelijk tandsteen. Tandplak kunt u makkelijk wegpoetsen, maar tandsteen niet meer.

Doordat tandplak en tandsteen vaak te lang rondom te tanden en kiezen blijven zitten, veroorzaken de bacteriën een irritatie aan uw tandvlees. Dit noemen we gingivitis. Een beginnende tandvleesontsteking.

Gingivitis kunt u in de meeste gevallen zelf makkelijk oplossen, door tweemaal daags goed te poetsen en dan met name de randen langs het tandvlees. Gebruikt u hierbij ook elke dag een tandenstoker, rager of flossdraad om tussen de tanden en kiezen in te reinigen.

Als aanvulling kunt u een tongschraper en/of mondspoeling gebruiken.

Nemen de klachten niet af? Neemt u dan contact op met de praktijk. Wij kunnen u dan uitgebreid adviseren en demonstreren hoe u zo snel mogelijk van de klachten af komt.

Gezond tandvlees is licht roze en ligt strak om de tanden en kiezen heen. Indien door irritatie de zwelling van het tandvlees dermate toeneemt, ontstaan er tussen de tanden/kiezen en het tandvlees ruimtes. Deze ruimtes noemen wij pockets. Doordat u zelf niet onder uw tandvlees kunt reinigen, ontstaat er tandsteen onder uw tandvlees. De bacteriën hebben zo vrij spel en houden de tandvleesontsteking in stand. Uw klachten zullen verergeren.

In sommige gevallen ontstaat er dan parodontitis. Dit is een vergevorderde bacteriële ontsteking, wat uiteindelijk ook uw kaakbot kan aantasten. Tevens zal uw tandvlees terug gaan trekken en komen uw tandwortels bloot te liggen.  Op den duur is er zelfs een kans op het verlies van tanden en kiezen, omdat er botafbraak kan ontstaan.

Parodontitis is goed te behandelen, maar lastiger om te genezen. Als u netjes elk half jaar op controle bezoek komt, kunnen wij dit soort problemen vroegtijdig constateren. Op deze manier zijn wij er op tijd bij en loopt u zo min mogelijk schade op.